Barn i Norge 2025: Kampen for et trygt, godt og inkluderende skolemiljø for alle
Barn i Norge-rapporten 2025: Kampen for et trygt, godt og inkluderende skolemiljø for alle. Klikk på dokumentarkiv for nedlastning. På oppdrag fra Voksne for Barn har Respons Analyse AS gjennomført en omfattende kvantitativ undersøkelse rettet mot både elever, foresatte og lærere, hvor ca. 2700 respondenter har deltatt. Denne er supplert med flere kvalitative undersøkelser gjennomført av Voksne for Barn, rettet mot elever i ulike aldersgrupper og skoleledelse.
Det store flertallet av norske barn har det godt i skolen, og opplever skoletiden som
preget av trygghet og fellesskap, læring og lek. Dessverre er det ikke slik for alle. Alt
for mange barn og unge opplever at skoledagen i stedet er forbundet med uro, frykt
og ydmykelse. I tillegg til å være ødeleggende både for barnas psykiske helse her
og nå og for skolen som læringsarena, er det snakk om opplevelser som kan gjøre
alvorlig skade på hele livsløpet. Vi kan ikke leve med at barn utsettes for psykisk og
/eller fysisk vold allerede i barneskolen som i mange tilfeller setter varige spor.
Barn i Norge 2025: Kampen for et trygt, godt og inkluderende skolemiljø for alle
Barn i Norge-rapporten 2025: Kampen for et trygt, godt og inkluderende skolemiljø for alle. Klikk på dokumentarkiv for nedlastning. På oppdrag fra Voksne for Barn har Respons Analyse AS gjennomført en omfattende kvantitativ undersøkelse rettet mot både elever, foresatte og lærere, hvor ca. 2700 respondenter har deltatt. Denne er supplert med flere kvalitative undersøkelser gjennomført av Voksne for Barn, rettet mot elever i ulike aldersgrupper og skoleledelse.